Monday, November 29, 2010

Qurban special-Islam x sekejam itu

video

Salam penuh kesedihan,

Qurban diilhamkan daripada kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail.

namun kisah ini telah disalah ertikan pada masa kini. qurban yang mengorbankan manusia bukanlah suatu perkara yang diajarkan oleh Allah dalam Islam.

Allah tidak menghalalkan menyembelih orang hidup2 hanya kerana perbezaan fahaman agama. sedangkan Nabi Ibrahim sekalipun tidak mengorbankan anaknya secara fizikalnya. walaupun pada mulanya Allah telah mewahyukan kepada Nabi Ibrahim utk menyembelih anaknya Nabi Ismail namun Allah telah menegaskan bahawa qurban manusia tak halal jadi oleh itulah Allah menggantikan Nabi Ismail dengan seekor Kibas saat Nabi Ibrahim ingin mengorbankan anaknya.

Jadi dapat dinilai disini bahawa Qurban dengan MENYEMBELIH MANUSIA bukanlah suatu ajaran Islam.

Islam bukanlah agama terrorist dan pengganas namun pengikutnyalah yang memburukkan Islam.

Jadi jangganlah silap menilai Islam. Nilailah Islam dengan melihat agama itu sendiri bukanlah pengikutnya kerna pengikutnya x semestinya lurus.

Namun kadangkala ada juga fitnah yang dilakukan oleh orang bukan islam bagi menyesatkan orang Islam dan menggambarkan agama Islam dengan gambaran yang buruk.

jadi nilailah semua perkara yang dilihat dengan kacamata agama Islam yg sebenar dan berteraskan Ilmu.

Monday, November 15, 2010

Apakah erti remaja?







Dimanakah as-syabab-pemuda pemudi Islam zaman kini usahlah lena dari mimpi dunia


Sahutlah seruan Haiya 'ala as-solah dan haiya 'ala al-falah


Marilah solat dan marilah menuju kejayaan


Lafaz seruan yang sering menjadi melodi tika azan bergema ini bukanlah lafaz n seruan biasa


ia seruan yang sarat dengan makna yang menuntut komitmen


terutama nya golongan muda


kenapa generasi muda???


kerana generasi mudalah generasi yang penuh dengan semanagat berkobar, yang tekad nya tinggi pabila sudah bertekad apa yang dicita dikejar hingga capainya, tiada gentar di hati mereka. tika langkah diatur jgan harap mereka berundur...


dahulu pemudalah yang sentiasa gigih menegakkan agama Allah hingga rela mengorbankan jiwa dan raga namun kini


remajanya leka dan lalai, remajanya lemah dan lembik terleka dengan dunia yang sementara lalai dengan keseronokan yang pura-pura


lemah dan lembik dan hnya tunduk pada penjajah dunia yang penuh agenda rekaan semata


APAKAH ERTI REMAJA ANDAI USIA MU DISIA-SIAKAN









AdiKku Muda ReMajA,

AwaS BiLa MelanGkaH,


DiRi Mu mAniS bAK guLa,


PaSti RaMai Kan TerGoda.


Tidak DiLaRanG kAU bErSukA,


AsaL TaHu kaN baTaSnyA,

Jangan SamPai adIk TerLupa,


TuGas mu dan Juga Allah yg Esa,


Ibu dAn Ayah MenarUh HaraPan,


aGar Kau Berjaya diHari kemudian(duNia n akhiRaT),


BiLa adiK tLAH bERjAya,


Akak kan TuruT geMbiRa,


Tapi Andai SeBaliKnYa,


jGaNLah adiK kecewa,


Di Hati semat kan pesanan ingat Allah tetap sayang...


Setelah berusha maka bertawakkal lah pada Allah Yang Esa












Sunday, November 14, 2010

Pesanan buat adik ana yg tercinta

Kaulah permata ayah bonda juga keluarga adik


Assalamualaikum...

Rindu benar diri ini tuk berjumpa dengan adikku yang tersayang... namun janji ku kpd adikku belum tertunai... ahsanta adikku kerna kau telah berjaya membuktikan bahwa tekadmu akhir nya beroleh kejayaan... tahniah adik kerana dapat 5A dlm UPSR tapi dik ini barulah ujian kecil buat mu masih ada juataan onak duri ujian kehidupan yang akan kau tempuhi utk bergelar seorang manusia, seorang khalifah n seorang mukmin sejati dan penyambung generasi islam...



Janjiku pada mu whai adik belum tertunai tapi tiba2 janji itu ku tukar... maafkan driku semuanya demi kebaikan dri mu adik...

Adikku Mohd Iqbal, hrapan ku smoga kau dapat menjadi hafiz dlm keluarga, kaulah juga kan jadi sinar terang dalam agama... jadilah dikau seperti Sultan Muhammad Al-Fateh yang bisa menawan kota Constinople iaitu kota yg pernah mahsyur dalam catatan sejarah dunia, jadilah dikau seperti Zaid bin Harith yang bisa mengagungkan Allah dengan syahadah di bibirnya sejak masih di usia kcil...

Adikku keinginan mu tika kecil mugkin terkadang melupakan diri mu bahwa kau bakal menempuh dunia yang penuh keperitan yang panjang... dan penuh dengan kesesatan tanpa agama jadi pegangan maka akan hanyutlah drimu dik dalam anganan dan keseronokan dunia yang sementara.

"Angah janji nak bg adik ape klau adik dapat 5A" itulah solan adikku
Ana pun jawablah "adik nak apa?"
"Adik nak tgok kreta control bleh x?"
Ana pun ksihan melihat drimu yang menaruh berjuta harapan itu...
lalu angah pun mengatakan "baiklah dik InsyaAllah"
namun ketika itu sebenarnya sudah tergambar sesuatu dlm minda yang memang hendak ana hdiahkan kpd adikku wlaupun adikku x berjaya skalipun...



Mungkin drimu msih lagi kebudak-budakan mungkin juga kau hnya memikirkan masa kini dan mungkin juga itu salah satu keinginanmu yang sentiasa menjadi idaman...

Tapi pada hemat angah adik dah ada kreta n dah rosak pun t klau angah blikan kreta control lagi mesti akan rosak lagi...
lagipun adik nak msuk asrama main utk skejap je blehlah... lg pun mngkin mainan ini akan melalaikan mu utk mengejar impianmu...


Adikku memang perlukan bimbingan kerna dia msih mencari hala tujaun dan jalan kehidupan namun dik ikutilah jalan Islam n jalan dakwah pasti kau akan menjadi pemuda hebat harapan agama...
"Klau bleh adik nak masuk skolah agama" kata adikku kpd ana pada suatu hari melalui talian telefon... suci n tinggi benar harapan mu itu dik utk menimba ilmu yang mulia Ilmu Islam... bukan mudah mencari seorng anak kecil yang dengan penuh semangat mnyatakan keinginan... Smoga Allah permudahkan jalan mu dlm menggapai Jlan Tarbiyah n Islam yang lurus...

Bila besar saya nak jadi apa ek??? inilah yang mungkin bermain dlm mindamu ktika ini... masa dimana kau perlu memilih jalanmu sendiri utk mengejar citamu...
Dengan itu hadiah yang ana rasa yang paling terbaik utk adik ialah "Tafsir al-Quran"
sebab apa tafsir yg jdi pilhan??? t adik mesti akan tnya knape angah bg tafsir kat adik???
jawapan begini dik kerna al-Quran adalah pedoman dan petunjuk buat manusia yang mngucap "Aku bersaksi bahwa tiada Tuhan selain Allah dan Nbi Muhammad adlah pesuruh Allah" di dunia dan di akhirat... kau tak kan sesat dik klau al-Quran sentiasa dlam hati dan gengaman tnganmu... lagipun dik angah bagi tafser supaya adik faham makna al-Quran dan menghayati dan mengamalkan apa yang diberikan Allah sbg panduan dlm hidup mnusia dik...

Thursday, November 4, 2010

Salam Imtihan dan salam perjuangan

peperiksaan diatas kertas hnyalh ujian yg kcil bg mguji kejujuran dan keikhlasan seseorg dlm meniti perjlanan dunia yg smentra
stelah berusha mka bertawakkal lah pada Rabbul izzati yg Maha tahu... atas kputusan dan hasilnya...

Usah ditanya apa hasilnya tapi lihatlah dan nilailah usha yang kau berikan sbg modal kejayaan dan ingatanmu pada Ilahi itulah lebih penting dari ingatanmu pada imtihan dunia smata-mata.